Välkommen
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Lindås Rasta Innebandyklubb
Fotboll

Lindås Start Cup 2025

§ 1. Spelregler
Lindås Start cup spelas efter SIBF:s regler i alla tillämpliga delar.

 

§ 2. Tävlingsform
Lagen indelas i grupper om fyra lag där alla möter alla*. Ordningsföljden mellan lagen avgörs efter poäng. Seger i match ger 3 poäng, oavgjort 1 poäng och förlust 0 poäng. Om två eller flera lag har samma poängsumma, avgörs placering genom inbördes möte/n, det vill säga att en ny tabell räknas fram med berörda lag:


Inbördes möte aktiveras om två eller flera lag har samma poäng.

Då skapas en minitabell med matcherna för de involverade lagen enligt följande prioritering:
a) Poäng inbördes möte.
b) Måldifferens inbördes möte.
c) Måldifferens i SAMTLIGA matcher (d.v.s även i matcher mot andra i gruppen)
d) Antal gjorda mål.

e) Lottning* mellan berörda lag som ej kan skiljas åt.

 

*Se § 11 hur den genomförs. 

 

Samtliga lag i varje grupp går till slutspel**. De två främst placerade lagen i gruppen går vidare till A-slutspel samt de två bästa treorna om det är tre fyralagsgrupper. Vid ojämnt antal lag i grupperna används en procentuträkning för att utse två bästa treor.

Övriga lag i gruppen går till B-slutspel***.

Slutspelet sker efter cupsystem, det vill säga utslagningsmetoden. Vid oavgjort i slutspelet tillämpas straffslag direkt (3 straffslag per lag och olika spelare). Därefter suddenstraffar, man få då ta vilken spelare som helst i truppen.

Pokaler till samtliga finallag i A- & B-slutspel. Medaljer till de två yngsta klasserna.  

 

**Vi kan komma att justera spelupplägget om färre än 8 lag anmäler sig i en grupp.

***P11-12-klassen har endast ett slutspel.

 

§ 3. Klassindelning

Pojkar: 
Flickor: 

 

För att räknas till ålderskullen ska man vara född tidigast 1 januari det året. Vi förbehåller oss rätten att slå ihop klasser om det inte är tillräckligt många anmälda.

 

§ 4. Matchtid
Speltid: 2×15 minuter i gruppspel och i slutspel.
Rullande speltid gäller i samtliga matcher. I hela cupen spelas de sista 2 minuterna med effektiv speltid. Pausvila 3 min

§ 5. Time out
I gruppspel är det ej tillåtet med time out. I slut- och finalspel är det tillåtet med 1 time out à 30 sekunder per lag och match.

 

§ 6. Antal spelare och avbytare
Ett lag kan maximalt använda 20 spelare per match och 45 spelare i truppen, som anmäls i ProCup och MyTeam senast 1 september.

Det är tillåtet att använda spelare från samma klubb i flera lag i turneringen, dock INTE i samma klass. Spelarna ska finnas med på samtliga lags deltagarförteckningar.

 

§ 7. Dispens

Åldersdispens kan sökas för max 2 spelare i truppen som får vara högst ett år äldre än den åldersklass laget spelar i. Alla spelarna får deltaga i varje match. Åldersdispensen kan vid synnerliga skäl även sökas för en målvakt utöver dessa två utespelare. Två lag från olika föreningar kan söka dispens för kombinerat lag.

OBS! En förutsättning för godkännande av en dispensansökan är att aktuell spelare under säsongen tillhört- och spelat matcher med det anmälda laget. Så gäller även för kombinerat lag mellan två föreningar. Då ska det finnas godkänd dispens hos berörd innebandydistrikt för spel i seriespel.
Notera att ni tydligt i ansökan behöver skriva och därmed godkänna att spelaren tillhör ert lag eller ni spelar med kombinerat lag. Om dispensreglerna missbrukas så kan det innebära att ni har med en okvalificerad spelare och därmed riskerar att uteslutas ur cupen.

 

En spelare med åldersdispens kan inte representera ett annat lag än det lag som dispensen gäller för.
Åldersdispenser godkännes av tävlingsledningen och normalt gäller att spelare endast får vara ett år äldre än den åldersklass åldersdispensen gäller för om inte synnerliga skäl föreligger. Dispens medges normalt inte om föreningen har lag anmält i åldersklassen direkt ovanför där dispens söks, om ej synnerliga skäl föreligger.

Dispensbekräftelse ska medtagas till varje match och ska, vid anmodan från motståndarlag eller domare, kunna uppvisas digitalt eller i pappersform. Samtliga godkända dispenser finns också hos huvudsekretariatet och i enklare form i ProCup.

Yngre spelare får spela i äldre åldersklasser utan dispens. Flickor får spela i pojklag i samtliga klasser utan dispens så länge reglementet för åldersindelning följs.  

 

Dispensansökan
Åldersdispens och dispens för kombinerat lag måste sökas hos Lindås IBK via formulären på länkarna nedanför senast 7 dagar före cupstart.

Ansökan för överårig spelare görs här.

Ansökan för kombinerat lag görs här.


Det är tävlingsledningen som godkänner dispenser.

En administrativ dispensavgift på 250 SEK per lag tas ut för en beviljad dispens. Ansöker man om fler dispenser för ett lag tas 100 SEK ut för varje ytterligare beviljad dispens. Avgiften faktureras precis på samma sätt som anmälningsavgiften. När vi godkänt er ansökan så får ni er dispensbekräftelse via mejl.

OBS! Dispensen gäller inte förrän dispensavgiften är betald.

 

§ 8. Deltagarförteckning
Alla lag skall ha registrerat sig i ProCup, se punkt 6. Endast angivna spelare får delta. Komplettering är ej tillåten. Förteckningen lämnas online via "Lägg till / redigera spelare" på MyTeam info.

§ 9. Vid match
Samtliga spelardräkter ska vara numrerade och numren skall överensstämma med de som är angivna på laguppställningen. Numret ska finnas på spelarens rygg. Två spelare får ej ha samma nummer på tröjan under samma match. Om matchdomarna bedömer att ena laget ska byta speldräkt, på grund av likhet i färg med det andra lagets speldräkt, ska bortalaget byta alt. använda västar. Samtliga spelare måste vara försäkrade. Ansvarig ledare ansvarar för att samtliga spelare är försäkrade.

Glasögon är obligatoriskt i alla klasser, utom i JAS-klasserna.

 

§ 10. Domarna
Välkomna att anmäla er på hemsidan, domare som dömt förr har företräde.

 

§ 11. Tävlingsjury
Juryn består av representanter från Lindås IBK och Västsvenska innebandyförbundet. Protest- och bestraffningsärenden handläggs av juryn. Dess skriftliga beslut kan ej överklagas eller ändras. Lottning för att särskilja lag i gruppspel genomförs av tävlingsjuryn i tävlingssekretariatet i Lindås Waves Arena under lördagen efter färdigspelat gruppspel i berörd grupp. Tidpunkt för lottning meddelas till huvudansvariga för berörda lag. Hur lottning går till meddelas på plats. Närvaror vid detta är inget krav.

 

§ 12. Organisationskommitté
Lindås Start Cup arrangeras av Lindås IBK.

 

§ 13. Protester och bestraffningar
Protester skall inlämnas skriftligen till tävlingssekretariatet i Lindås Waves Arena, av protesterande lags ansvarige ledare senast 90 minuter efter det att berörd match avslutats. Protestavgift (1000 kr) skall inbetalas samtidigt som protest inlämnas. Avgiften återfås om protesten godkänns.

 

§ 14. Matchstraff
Samtliga matchstraff skall av domarna meddelas till berörda lag/lagledare samt delges skriftligen (gäller endast matchstraff 3) till tävlingsjuryn för Lindås Start Cup.

Matchstraff 1
Spelare/ledare som tilldelas matchstraff 1 blir avstängd från pågående match.
Matchstraff 2
Spelare/ledare som tilldelas matchstraff 2 blir avstängd från pågående match och nästa match.
Matchstraff 3
Spelare/ledare som tilldelas matchstraff 3 blir avstängd från pågående match och nästa match samt ytterligare åtgärder som beslutas Lindås Start Cup Tävlingsjury.

 

§ 15. Spelprogram
Arrangörerna förbehåller sig rätten att ändra i spelprogrammet. Både vad det gäller gruppindelning, tider och spelplaner. Meddelande om ändring sker till varje lagansvarig.

 

§ 16. Ordningsföreskrifter

Vi ber er följa instruktioner från tävlingsledningen och andra funktionärer. Vi uppskattar även om ni lämnar omklädningsrum och området kring matchbänkar mm som ni själva önskar finna dem. Lagen tar med egna bollar för uppvärmning.

 

§ 17. Försäkringar
17.1 Genom anmälan om deltagande i Lindås Start Cup intygas att ansvarig lagledare har tagit del av dessa bestämmelser samt att ansvarig lagledare har nödvändiga rättigheter och medgivanden från deltagare, deltagares förmyndare och anmäld förening. Deltagande i turneringen sker på egen risk och ansvarig lagledare ansvarar för samtliga deltagare som lagledaren anmält, vilka ska vara upptagna i deltagarförteckningen.

17.2 Ansvarig lagledare är skyldig att tillse att samtliga deltagare är försäkrade både på och utanför planen. Lindås Start Cup eller arrangören har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse. Lindås Start Cup eller arrangören är inte återbetalningsansvariga, och är inte heller ansvariga för ekonomisk förlust eller skada som kan uppstå p.g.a. händelser som ligger utanför Lindås Start Cups eller arrangörens kontroll, exempelvis krigsliknande händelse, eldsvåda, översvämning, avbrott i allmänna kommunikationer, myndighetsåtgärd, strejk, eller annan liknande omständighet.

 

Regler kring hallarna

  • Varje lag ansvarar för sina värdesaker. LÄMNA INGA VÄRDESAKER I OMKLÄDNINGSRUMMEN!
  • Deltagande lag ansvarar själva för ordningen i omklädningsrummen. Lämna omklädningsrum, ”spelarbås” och läktare så som ni själva önskar finna dem.

LYCKA TILL!!

 
 
 
 
 
KLUBBINFORMATION